Universitair Medisch Centrum Groningen

Al vrij snel nadat ik in 2001 voor mezelf was begonnen, werd ik benaderd voor de begeleiding van een nieuwbouwproject bij het Academisch Ziekenhuis Groningen (AZG).

Het betrof de bouw van een voorzieningengebouw van circa 15.000 m2 bruto-vloeroppervlakte, met daaronder een parkeergarage van zo’n 5.000 m2. Het gebouw – inmiddels niet voor niets ‘De Brug’ genaamd – moest de verbinding vormen tussen de Medische Faculteit van de Rijksuniversiteit Groningen en het toenmalige Academisch Ziekenhuis Groningen. Het ontwerp was van voormalig Rijksbouwmeester Wytze Patijn, die ik goed kende van het EXPO Paviljoen. De bouw duurde tot 2004 en met de officiële opening was ook het nieuwe Universitair Medisch Centrum, de samenvoeging van de Medische Faculteit en het AZG, een feit.

Begeleiding van reorganisatie Bouw & Infrastructuur

Na afloop van dit project vroeg de voorzitter van de Raad van Bestuur of ik beschikbaar was voor een nieuwe opdracht. Namelijk het begeleiden van de samenvoeging van de afdeling Bouwzaken en het cluster Technische Bedrijfsvoering in een nieuw organisatieonderdeel. Deze reorganisatie moest de tot dan toe gescheiden activiteiten nieuwbouw en beheer van de huisvesting van het UMCG samenbrengen. Hieraan was behoefte na de periode van nieuwbouw van het ziekenhuis, om zo beide onderdelen met meer samenhang te beleggen in de organisatie.

Mijn taak was om een plan van aanpak op te stellen en de reorganisatie van begin tot eind te begeleiden. Resultaat was de nieuwe Dienst Bouw & Infrastructuur, die verantwoordelijk is voor alle zaken rondom de ver- en nieuwbouw en het technisch beheer van het grote UMCG-complex. Mijn visie voor deze dienst was om de dagelijkse bedrijfsvoering van het ziekenhuis centraal te stellen. Dat betekende dat bouw en beheer niet langer een doel op zich waren, maar een middel om de primaire zorgprocessen optimaal te faciliteren. Dat was een andere benadering dan in de jaren daarvoor en het kostte dan ook de nodige tijd en energie om medewerkers mee te nemen in deze visie!

Naar een nieuwe manier van samenwerken

De nieuwe dienst bestond voor ongeveer 80% uit medewerkers voor technisch beheer, de andere 20% bestond uit medewerkers voor (bouw)projecten. De teams van het voormalige cluster Technische Bedrijfsvoering waren georganiseerd naar discipline, zoals elektra, werktuigbouw en transport. Doel was echter om de kennis van deze medewerkers ook in te zetten bij het plannen van projecten en daarvoor was een andere teamindeling nodig.

Ik koos daarbij voor een functiescheiding tussen beheerders en adviseurs, waarbij de beheerders inhoudelijke specialisten waren en de adviseurs generalisten met voldoende kennis om Programma’s van Eisen op te stellen en externe adviseurs te begeleiden. Zo ontstond een plezierige samenwerking tussen mensen die elkaar daarvoor nauwelijks kenden. Ook wordt alle beschikbare kennis zo op de meest effectieve en efficiënte manier ingezet.

Mooie en duurzame projecten

In een universitair medisch centrum is veel complexe techniek aanwezig en dat vraagt om veel specialistische kennis van de medewerkers. In mijn tijd bij het UMCG heb ik vanuit deze kennis veel mooie projecten zien ontstaan. Een voorbeeld daarvan is het duurzaamheidsproject rondom de Energiecentrale. Het UMCG beschikt over een energiecentrale van 10 MegaWatt, waarmee de volledige energievoorziening van het openbare net kan worden overgenomen in geval van nood. Deze energie wordt geleverd door vijf gasgestookte warmtekrachtmotoren. Het project had tot doel om de restwarmte van deze energiecentrale op te slaan in de bodem en deze via een systeem van stadsverwarming beschikbaar te stellen aan woningen van een woningcorporatie. Het was een zeer geslaagd project waarmee het UMCG in 2008 werd genomineerd als een van de duurzaamste ondernemingen van Groningen.

Fijne samenwerking met deskundige mensen

Uiteindelijk heb ik ruim tien jaar als directeur leiding mogen geven aan de Dienst Bouw & Infrastructuur. In die periode heb ik samengewerkt met drie verschillende RvB-voorzitters, met wie ik een goede relatie had. Ook met mijn collega-directeuren van het medisch bedrijf heb ik altijd goed kunnen samenwerken. Iets wat lang niet altijd vanzelfsprekend is als je vanuit je functie voortdurend de schaarste moet verdelen! Niet in de laatste plaats heb ik een fijne tijd gehad met mijn collega’s van Bouw & Infrastructuur. De samenwerking is altijd goed geweest en ik ben nog steeds onder de indruk van de kennis en kunde die daar aanwezig is. Daar mag het UMCG trots op zijn!

Adres

Hereweg 3a
9321 CL Peize

E-mailadres

henk@htmpact.nl

Telefoonnummer

06 - 11 000 676